This work conforms a realistic fiction essay based on actual events, whose names, places and main historical facts are entirely real. Situations and mental attributions in conjunction with truthful historical and musicological data ― quotations at the footnotes and the ones in the text ― are illustrated, being these last the fruit of our original and exhaustive research, which will be completely edited in a near future.
Our main goal is to offer a clear and enjoyable story, but also informative so that the reader is able to picture and understand all the events the artist went through during fifteen months, until the completion of the commision: a “historical reconstruction” exposing the essential facts in a language closer to the common reader, not involving the required complexity of our future work, still in course.
All the descriptions related to operations and graphic solutions applied by the Veronese on the canvas according to our model, correspond to our analysis of the consecutive musical ensembles which can be identified in the x-ray managed by the Louvre Museum in 1992 when the picture was finally restored. Fifteen years later, the picture was replicated in an exact copy which was destined to the original location, the Benedictine monastery of San Giorgio Maggiore at Venice.
El presente texto es una obra de ensayo semi-novelada, basada en hechos ciertos cuyos nombres, lugares y eventos históricos principales son enteramente reales. Aparecen en él situaciones y atribuciones mentales ficticias, junto con datos históricos y musicológicos verídicos ― todos los que aparecen anotados al pie y los que se citan en el texto ―, fruto estos últimos de nuestro trabajo de investigación exhaustivo y original que será publicado en breve.
Con ello, hemos intentado ofrecer un relato sencillo, entretenido, y a la vez informativo, de lo que se puede inferir que le aconteció al pintor durante los 15 meses que duró la elaboración de la obra: una “reconstrucción histórica” que expone los hechos sustanciales en un lenguaje próximo al lector, y que no exige la complejidad técnica del siguiente trabajo en curso.
Las descripciones de operaciones y soluciones gráficas que el Veronés aplicó sobre el lienzo según nuestra interpretación, corresponden todas a nuestro análisis de las sucesivas formaciones musicales que se pueden identificar en las radiografías que se llevaron a cabo en el Louvre en 1992, con motivo de la restauración del cuadro . Quince años después fue reproducido en una copia exacta destinada al emplazamiento original, el monasterio benedictino de San Giorgio Maggiore.